Někdo poslední adventní víkend dodělává vánoční cukroví, uklízí,… a já si oblékla montérky a šla na autě měnit spojku 🙂 Teda ne zase tak úplně sama, přeci jen je tam spousta fyzicky náročné práce, ale s dvěma moc šikovnými přáteli, ale i tak jsem toho zvládla hodně. On třeba ten dvouhmotový setrvačník celkem dost váží a sama bych ho tam asi nedala. Btw. v Auto Kelly nepracuju, ale ty montérky jsou moc pohodlné, hrozně se mi líbily a hlavně byl to dárek 🙂
Ale pěkně popořádku…
Jelikož se auto (Ford Mondeo) používá ve výcviku v autoškole, dala se výměna spojky očekávat. Za její kratší výdrž může většinou nešetrné rychlé pouštění spojkového pedálu nebo naopak jeho držení i při jízdě či jízda ve velice nízkých otáčkách. Všechna cvičná vozidla dostávají víc zabrat než vozidla v normálním provozu, ale s tím se počítá. Jak jinak se máte naučit jezdit, že? 😉
Toto Mondeo si nejvíce pochvaluje jízdu kolem 2000-2500 tisíc otáček, ale motor krásně zabírá už při 1500 otáčkách. Proto když v tomto jeho stabilním otáčkovém rozmezí vydával klepavý a drnčivý zvuk a já ho musela vytáčet mnohem výš a vyšší rychlostní stupně řadit o cca 20 km/hod později, věděla jsem, že je něco špatně. I při samotném volnoběhu neměl krásný klidný zvuk a celé auto se klepalo, jako by vše z motorového prostoru chtělo vyskočit ven. Verdikt byl jasný – kompletní spojka i s dvouhmotou 🙂 V opačném případě by se mohl zničit buď motor, nebo převodovka.
Spojková sada, která se měnila, se skládá ze čtyř hlavních částí:
dvouhmotového setrvačníku, spojkové lamely, přítlačného talíře a spojkového ložiska
jednotlivé díly seskládané, tak jak do sebe patří
stará (dolní řada) a nová (horní řada) spojková sada
A k čemu, že ta spojka vlastně slouží?
Zjednodušeně řečeno spojka spojuje přes převodovku motor s koly. Používáte ji tedy k tomu abyste mohli řadit, citlivě a plynule se rozjíždět a při pomalých manévrech s vozidlem. Po sešlápnutí pedálu spojky se díky spojce rozpojí od sebe motor a převodovka a vy můžete zařadit/přeřadit. Po uvolnění pedálu se pak zase motor s převodovkou spojí a hnací síla motoru se tak převede přes převodovku a rozvodové ústrojí až na kola.
Usazení spojky – vlevo navazuje na motor setrvačníkem, vpravo pak přes ložisko na převodovku
vlevo starý a vpravo nový dvouhmotový setrvačník
Dvouhmotový setrvačník je k něčemu?
Zabraňuje přenosu vibrací případně tlumí rázy od motoru a šetří tak převodovku. Díky nástupu výkonnějších motorů s vysokými točivými momenty bylo i nutností využívání dvouhmotového setrvačníku, proto se na většině starších vozidel nenachází. Používání dvouhmotového setrvačníku je trend cca posledních 10-15 let.
Ford Mondeo IV 2.0 TDCi, 85 kW
Spojková sada LUK
Výměna po cca 240 000 km